The Ongoing Adventure - Reisverslag uit Kenilworth, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu The Ongoing Adventure - Reisverslag uit Kenilworth, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu

The Ongoing Adventure

Door: nikkiekorsten

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

16 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Kenilworth

Zoals de meesten van jullie weten heeft mijn leven weer een plekje gekregen in het mooie, zonnige Zuid Afrika. De eerste dag heb ik mijn koffers bij Pick n Pay neergezet en ben ik met Levi doorgereden naar Waterfront en Longstreet waar we wat gedronken en gegeten hebben. Ik verblijf voorlopig bij Babalo in een flat op steenworp afstand van Pick n Pay. De flat wordt gedeeld met een Xsoza familie dat bestaat uit een vrouw, en haar twee dochter van een jaar of 4 en 18. Heel lieve mensen zijn het. Het kleine meisje van vier vindt mijn haar helemaal fascinerend en wil constant met mijn haar spelen.

De volgende dag heb ik samen met ‘The Interns’ bij Pick n Pay doorgebracht. Iedereen herkent me nog steeds en iedereen is super enthousiast dat ik weer terug ben. Overal hoor ik nog steeds ‘Hey Welcome Back!’ En iedereen wil alles van je weten en is heel erg geïnteresseerd. Het voelt alsof ik nooit ben weggeweest. Alsof je thuiskomt. Ook heb ik samen met Andre (vorige stagebegeleider) het programma van de Uni doorgenomen en hebben we een selectie gemaakt van de cursussen die het best zouden passen bij mijn toekomstige werkveld. Heel handig :)

De vrijdag heb ik weer doorgebracht bij Pick n Pay. Daar kan ik me fijn voorbereiden op de studie (heb namelijk genoeg lesstof gekregen ter voorbereiding op de intro) en iedereen vindt het ook hartstikke leuk dat ik weer deel uitmaak van het team. Daarnaast mag ik ook gebruik maken van de Gym en na een sessie weer heerlijk genieten van kookkunsten uit het restaurant op kantoor.

Zaterdagochtend ben ik gaan rennen door Kenilworth; de Southern Suburb of Cape Town waar we nu leven. Wil dit keer proberen om een beetje fit te blijven;) Babalo had me uitgenodigd om mee te gaan naar Kayelitsha. Een vriend van haar gaf een feest voor de een of andere reden. We zijn eerst naar familie gereden in de township en daarna naar de ‘place to be’. Het feest werd gehouden bij een soort van restaurant naast de weg in de township. Je neemt hier je eigen drinken mee en het vlees bestel je daar aan een vitrine (buiten) waarboven soort van tralies zit, om diefstal te voorkomen. Het vlees wordt vervolgens voor je klaargemaakt. (Godzijdank leef ik nog) Dit gooi je allemaal bij elkaar op een schaal die midden op tafel staat en dan is het aanvallen. En eten doe je met de handen, mes en vork is niet gebruikelijk. Ook hier was, buiten mijzelf, maar één blanke;) Het was al met al een heel leuke ervaring.

De zondag. Vandaag ben ik met de Xsoza familie naar een Xsoza kerk geweest in Langa. Van tevoren hadden we ons allemaal mooi gemaakt en jurken en rokken aangetrokken. Ik wilde eerste een broek aantrekken maar dat was geen zondagse ‘vrouwen’ kledingdracht. Ik pas me aan aan de cultuur dus heb een jurk uit het koffer gehaald. De kerk was gegoten in betonblokken met golfplaten en hout als dak. (om voor de mensen in Nederland een globaal idee te scheppen van een kerk in een township)

Langa is één van de grootste townships hier. Het was een bijzondere ervaring moet ik zeggen. De vrouw had mij al gewaarschuwd dat ik wel naar voren geroepen zou worden omdat ik ‘nieuw’ was. En jawel hoor, op gegeven moment moest ik samen met een paar anderen naar voren komen om me even voor te stellen. Aangezien ik ook hier de enige ‘Whity’ was, viel ik nogal op. Ook kreeg ik nog een hand van de vrouw van de pastoor. De service duurde ongeveer 3 uur, wat heel erg lang is als het 35 graden is. Dit keer duurde de mis iets langer dan normaal want de duivel had bezit genomen van het kerkje en ze gingen proberen om hem eruit te krijgen ofzoiets. Iedereen ging helemaal op in zingen, dansen en op het einde dus schreeuwen om die duivel eruit te krijgen. Heel apart om een keer mee te maken.

Vanavond ben ik met een groepje huidige stagiaires bij Beluga geweest om sushi te eten. Toevallig kwam ik daar Suzanne Ackerman nog tegen, dus ben even naar haar toegelopen om een praatje te maken. Leuk om haar weer te zien. Het was een gezellige avond en het eten was verrukkelijk. Hebben we weer een reden om ons morgen uit te leven in de company’ s gym :).

  • 16 Januari 2012 - 11:24

    Sabine:

    Jaaaa:D weer ein reisverslaag:)
    Ich leaf hielemoal op:D

    Fijn det alles good is en desse het super noa diene zin hebs!

    Wannier kinse op de campus terecht??
    Ich bin hieeel nieuwsgierig noa foto's van dien kamertje de komendje 2 joar!

    Mis dich! (L)
    xx Sabine

  • 16 Januari 2012 - 12:12

    Helma:

    Hey Nikki,

    Fijn dat jij je draai weer gevonden hebt daar in het verre.

    Groetjes Helma

  • 16 Januari 2012 - 17:09

    Roy:

    NICCEE! :D

  • 16 Januari 2012 - 18:17

    Fam.Smeets Tungelder:

    Hoi Nikkie,

    Wat fijn om te lezen dat je weer goed ontvangen bent daar in Afrika.
    Geniet en studeer maar zo goed en zo veel als je kunt. Wij genieten op afstand mee van jou avontuur.
    Ik heb gisteren heerlijk met je moeder gelopen. 18 km van ons naar Smeetshof in Bocholt en terug. Samen een lekker tas koffie met een stukske vlaai en ouch nog een kriekske gedronke. Erg gezellig en onder het lopen natuurlijk over jou gesproken, dat het zo fijn is om te zien dat onze jeugd uitvliegd en kansen pakt. En wij, wij genieten meer van het samen zijn en dat hoeft niet eens zo ver te zijn. Ik denk dat je je wel kunt voor stellen hoe wij gisteren de dag hebben door gemaakt. En vandaag weer gewoon met veel plezier gaan werken.
    Het ga je goed en pas goped op jezelf.
    Met vriendelijke groet,
    Andre

  • 16 Januari 2012 - 18:40

    Mirthe:

    Super om te horen dat het super gaat en je weer aan het genieten bent!!

    Veel liefs,
    Mirthe.

  • 17 Januari 2012 - 19:29

    Anne-Marie:

    wat leuk dat je je weer meteen zo thuisen welkom voelt! Ook bij Pick n Pay weer als vanouds! echt leuk!
    Ik kan niet wachten om je weer in ZA te zien. hHet wordt waarschijnlijk ergens tussen half april en begin mei.
    Groetjes aan Babalo, Andre en Levi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikkie

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 19828

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 03 September 2011

London

04 Februari 2011 - 13 Juli 2011

Cape Town

10 Januari 2012 - 30 November -0001

Stellenbosch University

Landen bezocht: