Eerste ervaringen @ Stellenbosch University - Reisverslag uit Kenilworth, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu Eerste ervaringen @ Stellenbosch University - Reisverslag uit Kenilworth, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu

Eerste ervaringen @ Stellenbosch University

Door: nikkiekorsten

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

04 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Kenilworth

Inmiddels woon ik al 1,5 week in Stellenbosch op de campus. Het is gewoon fantastisch om als student van Stellenbosch University door dit stadje te lopen. Stellenbosch is de oudste Nederlandse nederzetting en overal vind je nog de witte gigantische gebouwen en boerderijen die uit die tijd stammen. Ook is staat alles in het ‘Afrikaans’ (Kitchen Dutch) aangegeven en iedereen spreekt je ook in het Afrikaans aan. Ben bang dat ik over 2 jaar Nederlands met een Afrikaans tintje spreek ;) .

Gisteravond was het ‘Fenster’ dat hier een traditionele happening is op de universiteit. ‘Fenster’ betekend raam in Nederlands. De traditie is dat ouders de eerste jaars dan naar de universiteit brengen. De ‘First Years’ , herkenbaar aan de blauwe shirtjes met grote letters ‘First Years’ erop, moesten die avond optreden in het centrum. Overal in het stadje vond je podiums met de studenten erop die daar hun danskunsten mochten vertonen die ze in de voorafgaande week hadden beoefend. Het gaf een beetje een Amerikaans gevoel en was ontzettend leuk om te zien.

Vorige week heb ik introductie week gehad samen met alle internationale studenten. Hierin kregen we onder andere les in Afrikaans en IsiXhosa. De docent in IsiXkosa was gekleed in Traditional Clothes en gaf al dansend en zingend les. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt! Wat een feest maakte die man ervan. Ik hoop echt dat ik nog een keer lessen mag volgen van een inheemse, dat houdt je ogen wel open! :)

Deze week heb ik de hele week introductie gehad op de faculteit zelf. Hier studeer ik ‘Sustainable Development’. Mijn klas/groep bestaat uit allerlei soorten mensen. Varierend van 20 tot tegen de 50 jaar, van wit to zwart en zowel lokaal als internationaal. Er zijn trouwens maar 3 Europeanen, waaronder ikzelf, een ander Nederlandse meid en een Oostenrijkse. De rest is allemaal van het Afrikaanse continent. Ook zijn de meesten part time studenten die uit het bedrijfsleven komen en per module overvliegen om die bij te wonen.

De faculteit is gelegen in Lynedoch Ecovillage dat 12 kilometer van de campus af ligt. Het kleine dorpje bestaat uit de faculteit, dat geheel ecologisch verantwoord gebouwd is, en ecologische huizen eromheen waar voornamelijk docenten wonen.

De eerste ochtend kregen we uitleg in één van de twee klaslokalen. Dit lokaal bestaat uit grote relaxte ecologisch verantwoorde stoelen gemaakt van gerecycled hout en groen/ bruine kussens erin. Ik moest echt moeite doen om mijn ogen open te houden zo fijn lig je daarin ;) Het was trouwens ook een vermoeiende dag want we moesten al om 7.30 aanwezig zijn en om 17.30 waren we klaar.. Maargoed, de directrice ging ons uitleg geven over de manier van lesgeven. ’s Ochtends kun je meedoen met meditatie/ Yoga les voordat de ‘Echte’ les begint. Denk dat ik toch liever iets langer in bed blijf liggen ;) Ook las ze een stuk voor uit een boek; lezen is blijkbaar een passie van haar en dat probeert ze over te brengen. Ook maakte ze een opmerking over dat er wel eens leerlingen waren die ‘negatieve energie’ uitstraalden en dat ze probeerde om dat uit de leerlingen te krijgen. Dit soort flauwekul hou ik niet zo van. Dus ik zal wel bij de negatieve groep horen, haha. ;) Ook dit soort ideeen en situaties leer ik weer van. Al moet ik wel zeggen dat ik op dat soort momenten Hogeschool Zuyd mis, waar ik gewoon een docentenkamer kan binnenlopen zonder dat ik me druk hoef te maken of iemand denkt dat ik al dan niet negatieve energie uitstraal!!

Verder is het programma met de modules van de opleiding wel echt goed. Ik ga er dit jaar 10 ipv 8 volgen zodat ik me volgend jaar volledig op mijn scriptie kan storten. Deze ga ik weer schrijven voor Pick n Pay. Ze hadden al een aantal leuke topics voor me klaarliggen ;). Ook ga ik de essays die ik moet schrijven per module, toepassen op Pick n Pay. Zowel Suzanne als Andre hadden projecten die relevant zijn voor de modules die ik ga volgen.

Heb de afgelopen 3 dagen van 8 uur ’s ochtends to 17 uur in de middag, les gehad in hoe je een essay moet schrijven. Er werd iemand van de main- campus ingehuurd om ons die workshop te geven. Alles wordt, buiten het energiestralings verhaal om, heel professioneel aangepakt.

Nu stop ik echt met schrijven want ik kan geen letter meer zien na deze intensieve introductieweek ;)





  • 03 Februari 2012 - 22:55

    Helma:

    Meid zo te lezen heb je het weer helemaal naar je zin ga zo door en tot schrijfs

    Groetjes Helma

  • 04 Februari 2012 - 09:16

    Anne-Marie:

    Hey Nikkie,
    fijn te horen dat het zo goed met je gaat maar dat je ons, Hs Zuyd af en toe een beetje mist.... Wij jou ook hoor! Maar over een maand of drie zien we elkaar weer in het mooie Zuid Afrika. Ben nu mijn reis aan het plannen en wil er in ieder geval op 16 april zijn want dan wordt Karin 50...
    Enjoy! Liefs Anne-Marie

  • 04 Februari 2012 - 09:46

    Berty Reiling:

    Ha die Nikkie,

    Je hebt je weer lekker in het avontuur gestord zo te lezen. Wat goed van je.
    Blijf je volgen en zie zo je avonturen en schoolervaringen weer.
    Wens je heel veel succes en veel plezier met je avontuur, maak er een onvergetelijke tijd van!

  • 05 Februari 2012 - 11:24

    Sabine:

    Och dich, met dien negatieve energie!
    Als die doa neet inzeen desse eine bonk positieve energie bis, dan hebben ze poep in d'r auge;)

    Of ze hebbe ein ernstige blokkade in heur energie aanveur:P haha

    Geniet er van doa!!
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikkie

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 19833

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 03 September 2011

London

04 Februari 2011 - 13 Juli 2011

Cape Town

10 Januari 2012 - 30 November -0001

Stellenbosch University

Landen bezocht: