Enjoy life! - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu Enjoy life! - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu

Enjoy life!

Door: nikkiekorsten

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

13 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Observatory


Het is zo'n vermoeiende maar ontzettend mooie week geweest dat ik geen tijd heb gehad om verhalen te schrijven op mijn pagina. Dus hier komt de inhaalslag!;)

Goldfish

Afgelopen zondag zijn we naar een concert van Goldfish geweest in Kirstenbosch. Voorafgaand aan het concert zijn we gaan picknicken in de tuinen van Kirstenbosch. Het concert was geweldig! Binnenkort gaan ze ook naar Nederland toe... Het is in Nederland alleen wat duurder: hier betaal je maar 10 euro voor zo'n concert.. In Nederland minimaal 40/50 euro.


Recycleproject Pick n Pay

Woensdagochtend hadden Sebastian, Andre en ik een meeting bij Pick n Pay met een recyclemanager. Hij liet ons een nieuw ontwikkeld concept zien op een powerpointpresentatie. Het ging over een drive-thru recycle drop off point. Dit is een straat waar je met de auto doorheenrijd en waar je afval afgeeft. Vervolgens wordt het gescheiden afval door medewerkers in verschillende containers gegooid. Nadat je het afval afgegeven hebt krijg je een stempel op een spaarkaart. Als die vol is kun je het inleveren tegen beltegoed. Andre was wel heel positief over het concept. Het wordt een enorm project want Afrikanen zijn sowieso niet gewend om afval van tevoren te scheiden. Ook was de recyclemanager heel benieuwd naar de meningen van Sebastian en mij. Dus we hebben onze mening gegeven (de drive-thru is in Zuid-Afrika een goed idee maar in Nederland/Duitsland zou het niet werken, immers wil niemand in Nederland in de file staan om afval af te geven) en verteld hoe het recycleproces in ons land verloopt.

Gift Red Cross Hospital

Na de meeting met de recyclemanager zijn Sebastian en ik met de auto naar het Red Cross Hospital gegaan. Red Cross Hospital is een speciaal ziekenhuis voor kinderen. Omdat Raymond Ackerman (oprichter PnP) de dag erna 80 zou worden heeft hij 1 miljoen Rand geschonken aan het Red Cross Hospital. Dit werd deze dag uitgerijkt. Van het Red Cross Hospital kreeg Raymond een enorme taart vergezeld door liedjes die de kinderen zongen. Het was een mooi gezicht om al die kinderen zo blij te zien toen ze een stukje van die enorme taart kregen.

Verjaardag Raymond Ackerman

Op vrijdag 11 maart werd de verjaardag van Raymond gevierd op het hoofdkantoor. Er stond een ontbijt gepland met alle collega's samen met de familie Ackerman. Voor het ontbijt kregen we voordrachten van de verschillende departementen, een muziekvoorstelling van kinderen en tot slot regilieuze voordrachten van een pastoor, een imaam en een Joodse priester (weet niet of het priester is maar hij was in ieder geval Joods)Dit hebben ze gedaan om nogmaals de gelijkheid tussen verschillende culturen, godsdiensten en mensen in het algemeen te benadrukken. Iets dat ik erg waardeer in deze organisatie en natuurlijk overal in de samenleving.
Na de voordrachten hebben we met zijn allen in bufetvorm gegeten. Ik heb nog nooit zoveel Afrikaanse zoetigheden in de morgen gezien! Sebastian en ik hebben heerlijk ontbeten;)

Cape Argus Cycletour

Vandaag hebben Sebastian en ik mee moeten helpen met medewerkers van Pick n Pay op de Cape Argus Cycle Tour. We zijn vanacht om half 4 opgestaan om naar Simonstown te rijden. Om 5 uur zouden namelijk te wegen afgesloten worden. Toch was het heerlijk om hier 's nachts te rijden: niemand op de weg, dus we konden hard doorrijden; met uitzicht op een verlicht Cape Town bij nacht met sterretjes aan de hemel. Vervolgens hebben we de zon op zien komen in de haven van Simonstown. Ook mooi om een keer mee te maken! Daarna kregen we t-shirts van Pick n Pay en werden we in groepen ingedeeld. Ik zat in een groep met alleen maar 'black people' dus ik viel wel op, haha. We hadden veel plezier en dansten langs de weg en moedigden de wielrenners aan. Na het aanmoedigen was het tijd voor het 'echte' werk en gingen we drinken inschenken voor de wielrenners en fietsen aannemen als ze naar het toilet wilden. We kregen heel veel positieve reacties van de wielrenners voor deze service.

Ook heb ik veel gepraat met 'local people'. Ik vind het fascinerend om van hen te horen hoe ze over het leven denken en hoe ze handelen. Ze begrepen echt niet hoe het kan dat een 21 jarige vanuit Nederland komt hier te werken. Ze vertelden me dat een 'local' dat nooit zou doen want ze zijn erg afhankelijk van hun ouders. Ook zouden de ouders erop neerkijken alsof ze niet goed genoeg zijn voor hun kinderen wanneer de kinderen vertrekken naar een ander land gaan om daar een stage te doen. Tevens vertelde ze mij dat ze altijd kiezen voor de meest makkelijke en minst inspannende weg om iets te berijken. En dat merk je ook: Sebastian en ik werkten aan één stuk door en stonden op een gegeven moment met drie fietsen in de hand terwijl de 'locals' om de 5 minuten pauze namen en stonden te kijken hoe wij aan het werk waren. Wel zijn ze ontzettend aardig en twee vrouwen waar ik mee stond te praten gaven me na afloop een knuffel en wensten me alle goeds in het leven toe. Zulke ontmoetingen kom je in Nederland dan weer zelden tegen.

Na afloop van de wedstrijd wilde iedereen met ons op de foto en kregen we weer visitekaartjes mee. Een storemanager van een Pick n Pay Hypermarket vroeg meerdere malen of we alsjeblieft een dag mee wilde kijken in 'zijn' Pick n Pay. Dat komt goed uit want dan kan ik daar fijn een onderzoek doen;) Altijd handig om een beetje te netwerken met die mensen:)

Dit was de afgelopen week in vogelvlucht. Ik ga weer even relaxen, dat heb ik wel verdient na zo'n hectische dag;)

Nik

  • 13 Maart 2011 - 16:41

    Sabine:

    My god, wat ein weak!
    Bin trots op dich desse zoe vul gooie dingen deus:) super good:D

    xxxx Sabine

    ps. hebben jullie auch lekkere ijs? Florence is nl. weer open:P

  • 13 Maart 2011 - 18:05

    Nikkie:

    Dankie!

    Ze hebben heej waal ijs mer dea kan neet tippe aan dea van Florence;)

    Mergood, ze hebben heej genog angere lekkere dingen woa ich neet vanaaf kan blieve, haha

    xx

  • 14 Maart 2011 - 07:32

    Meike:

    Leuk verslag Nikkie!

    Zo te horen leer je echt heel erg veel daar!!

    X

  • 14 Maart 2011 - 18:56

    Nicole:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Veel succes in Zuid Afrika en blijf vooral genieten van de dingen die je meemaakt. Zo'n kans krijg je niet zo vaak meer.

    x Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikkie

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 60
Totaal aantal bezoekers 19840

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 03 September 2011

London

04 Februari 2011 - 13 Juli 2011

Cape Town

10 Januari 2012 - 30 November -0001

Stellenbosch University

Landen bezocht: