Doing good, is good business - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu Doing good, is good business - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Nikkie Korsten - WaarBenJij.nu

Doing good, is good business

Door: nikkiekorsten

Blijf op de hoogte en volg Nikkie

25 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Observatory

Na weer een week vol met Afrikaans gewone dagen is het weer tijd voor een verslagje.

Horseriding

De week begon met een nationale vrije dag. Deze hebben we benut om te gaan paardrijden in de bergen in de buurt van Stellenbosch. In het begin zag ik er een beetje tegenop omdat ik niet zoveel met paarden heb en ze zijn zo groot om op te zitten. Maar eenmaal gewend aan het dier was het eigenlijk super leuk om te doen. Ik heb genoten van het rijden door de wijnvelden en van de prachtige natuur om me heen. Vanaf de heuvel zag je een schitterende kleuren van de bergen belicht door de zon met in de diepte tussen en bergen in de dorpen met op de achtergrond de zee.

Meeting Frank

’S Avonds zijn Mirthe en ik naar een meeting geweest bij een Frank thuis. Frank is een docent van Hogeschool Zuyd, wie in Zuid-Afrika woont samen met zijn vrouw en kinderen. Deze meeting heeft mij een hele andere kijk op mijn verblijf in Zuid-Afrika gegeven. Ik ben met het doel hier gekomen om mezelf optimaal te kunnen ontwikkelen en om de Engelse taal te leren. Na de meeting kon ik alleen nog maar denken over mijn eigenlijk egoïstische gedachte om als doel te hebben mezelf te ontwikkelen. Zuid-Afrika en met name de mensen bij Pick n Pay hebben mij de ongelooflijke kans gegeven om mezelf te verrijken met kennis. Ik vind dat het aan mij een taak is om hier iets voor terug te doen. Om anderen te helpen in hun ontwikkeling.

Doing good

Daarna heb ik Suzanne Ackerman gevraagd of ze misschien nog projecten heeft om als vrijwilliger kinderen te helpen. De secretaresse van haar hoorde dit en vroeg of ik haar wilde helpen in de organisatie ‘Maiden Support’. Zij helpen jonge vrouwen uit de townships door middel van cursussen en trainingen om onafhankelijk te worden. Tijdens de trainingen lopen er een hoop kinderen rond op straat.(ik neem aan van de vrouwen uit de townships.) Ze vroeg aan mij en ook aan Sebastiaan (die heeft vandaag besloten om ook vrijwilligerswerk te doen)of we niet op die kinderen konden letten door met hen te dansen, voetballen, tekenen of (wat ik helemaal te gek vind!) speurtochten doen. En als we graag een Goal willen hebben dan gaat Suzanne die voor ons kopen!:) Ideaal. Aanstaande dinsdag is onze eerste avond.

Universiteit Stellenbosch

Op dinsdag was het weer tijd om te werken bij Pick n Pay. Eerst hadden we een team-meeting met Andre, Sebastian en ik. Ik moet zeggen dat het een zeer waardevolle meeting was omdat ik nu precies weet wie wat aan het doen is. Na de meeting mochten we naar de Stellenbosch University gaan met de auto omdat ik daar graag eens rond wilde kijken. Ook wilde ik meer informatie om als buitenlandse student daar te studeren.

Doing Business

Gisteren hebben we onze enige echte Pick n Pay Businesscards gekregen! En vandaag onze Pick n Pay naambadge. Deze hebben we vandaag laten zien aan Suzanne. Ze kwam naar ons toe en gaf ons een knuffel met de uitspraak ‘Welcome to Pick n Pay’ ‘Now you are real employees’. En zo voelt het ook. We worden overal vrij in gelaten en hebben verschillende meetingen met managers buiten de deur.
Gisteren zijn Sebastian en ik naar Woolworths gegaan om daar te praten met een ‘good business journey’ manager (Justin). Hij is ook één van de managers die betrokken is in het recycleproject. Woolworths is een andere grote supermarktketen in Zuid-Afrika dat eigenlijk een concurrent is van Pick n Pay. Maar om echt sterk te staan voor het milieu in Zuid-Afrika willen ze graag samenwerken. Ook willen ze meer grote retailers achter zich te krijgen zodat ze sterk staan tegenover de regering. Sebastian en ik kunnen hier een sleutelrol in spelen omdat wij in het recycleproject niet afhankelijk zijn welke organisatie dan ook. Ook hebben we gevraagd of we een keer een week bij Woolworths op het hoofdkantoor kunnen werken en Justin heeft het goedgekeurd. Echt gaaf, als je daar het hoofdkantoor binnenloopt krijg je echt een beetje een Wall-street gevoel. Gigantisch hoog en van binnen zie je allemaal trappen in luxe stijl naar te top rijzen. Echter Pick n Pay blijft beter en mooier;) Dus weer een unieke kans voor ons om ook op een ander hoofdkantoor van één van de grootste retailers van heel Zuid-Afrika te mogen werken. Als je het hebt over netwerken op (wereld)niveau;)

Strategie ontwikkelen voor Pick n Pay

Vanmorgen hadden Sebastian en ik weer een meeting, onder het genot van een heerlijk ontbijtje op een gezellig terrasje in Obz, met managers van ‘Incite’. Zij helpen Pick n Pay met het reorganiseren van het CSI beleid(Corporate Social Responsibility). Hier worden Sebastian en ik nu ook voor ingezet. Tijdens deze meeting hebben we uitleg en instructies gekregen over CSI in het algemeen en de rol van Pick n Pay in relatie tot CSI. Het is de bedoeling dat we eerst onderzoek gaan doen en tot slot een nieuwe strategie ontwikkelen voor Pick n Pay.

Auto-ongelukje;)

Sebastian en ik hadden laatst een meeting met Andre over het recycleproject voordat we naar Woolworths gingen. Toen de meeting klaar was zei ik tegen Andre: “I have to tell you something else”. “Its about the car”…. Dus Sebastian begon te lachen, en Andre daarna ook… volgens mij had hij in de gaten dat ik iets met de auto gedaan had dat niet heel ernstig was maar toch.. Daarna legde ik uit dat ik achteruit van onze oprit af was gereden zonder met een bocht over de rand te gaan. En aangezien daar net een ijzeren watergoot zat, die vrij hoog is, en de auto vrij laag op de weg ligt, zit er nu een flinke schram op de auto. Hij zei zolang ik niemand zou raken of dat ons iets zou overkomen is het allemaal oke want het was toch maar een auto!! Pff en ik me al druk maken;) We hebben er nog lang over kunnen lachen:)Gelukkig!

Liefs uit Cape-Town

  • 25 Maart 2011 - 19:31

    Anne-Marie:

    Wouw Nikkie,
    ik ben er helemaal stil van... wat ontzettend fijn om te lezen dat de meeting met Frank jullie allemaal aan het denken heeft gezet. En dat jij daarna meteen actie hebt ondernomen om iets terug te doen voor Zuid Afrika.
    Geweldig! Ik ben supertrots op je!

  • 27 Maart 2011 - 15:25

    Martine:

    Hoi Nikki,

    Super om al je belevenissen te lezen! Hoop dat je nog een leuke tijd hebt in Zuid-Afrika.

    Groetjes, Martine

  • 27 Maart 2011 - 18:33

    Kelly:

    Ey Nikkie!!!

    Het blijft leuk om je verhalen te lezen!
    Het zwembad in Nederweert is heel mooi geworden! Ik ben vandaag naar de opening geweest :)

    tot snel!
    Kelly

  • 29 Maart 2011 - 09:02

    Kim:

    Ik zei toch dat paardrijden leuk is ;) veel succes nog daar! xxx

  • 29 Maart 2011 - 09:49

    Meike:

    Leuk verslag! Volgens mij heb je het druk daar! Veel plezier nog! X

  • 03 April 2011 - 22:01

    Caro Klaessens:

    Dat klinkt goed allemaal! Super van het vrijwilligerswerk! En van de reactie About the car, en van al je andere ervaringen! Ik vind het leuk je verslagen te lezen! Hoe is het verder met je? xxxxxx

  • 07 April 2011 - 07:54

    Stijn:

    Whoe blieve die verslage (A), wea hebbe neet allemaol zoen leuk leave als dich doa, wea motte os daag vulle mit dien verslage te leaze;) dus kom mer mit de ovlgendje :D xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nikkie

Actief sinds 02 Feb. 2011
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 19842

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 03 September 2011

London

04 Februari 2011 - 13 Juli 2011

Cape Town

10 Januari 2012 - 30 November -0001

Stellenbosch University

Landen bezocht: